Coop svarer på ukas spørsmål!

Kommunikasjonssjef i Coop, Harald Kristiansen, svarer på ukas spørsmål om norsk potet.

Dato: 8. april 2022

Tekst: Mariann Tveter

Sjefen for Yara International, Sven Tore Holsether, sa til BBC at det ikke lenger handler om vi får en global matkrise – men hvor omfattende krisen blir.

Med andre ord må flere mennesker legge seg sultne. Likevel fortsetter dagligvarekjedene på bekostning av norske potetdyrkere å importere poteter vi allerede har produsert.

Derfor sendte Heimkunnskap ukas spørsmål til kommunikasjonssjef, Harald Kristiansen i Coop.

Ukas spørsmål

  1. Hvorfor importerer Coop poteter når norske potetdyrkere har potet på lager?
  2. Forstår Coop at konsekvensen er at norske potetdyrkere taper millioner av kroner?
  3. Hvorfor har Coop begynt å selge «Røde og Gule kokefaste poteter»?
  4. Hvorfor skal potetdyrkere betale et markedsføringsbidrag på 2,73 prosent av omsetning?
  5. Mener Coop ett-års kontrakter er tilfredstillende rammebetingelser?
  6. Potetdyrkere opplever av Coop skroter 40 prosent av matpotetene. Selger Coop disse potetene videre?

Svaret fra Harald Kristiansen.

Coop har felles interesse med potetprodusentene – vi ønsker å selge mest mulig poteter og da aller helst norske poteter.

Dessverre har forbruket av poteter gått betydelig ned i mange år, og det selges nå omtrent halvparten så mye poteter som for 20 år siden.

Potetmarkedet er i endring

For å motvirke nedgangen, har Coop ved hjelp av omfattende kundeinnsikt tatt en rekke grep i potetkategorien.

Vi vet at det blir stadig flere singelhusholdninger og at våre kunder spiser poteter sjeldnere. Videre vet vi at spesielt de yngre kundene er mer opptatt av bruksområdet og kvalitet på poteten enn hvilken sort de kjøper.

Derfor har vi lansert røde og gule kokefaste poteter i mindre forpakning.

Vi har i tillegg sju ulike norske potetsorter i 2 kilos poser (se bilder under) tilgjengelig gjennom året, tydelig merket med potetsort og opprinnelsesland i henhold til merkeregelverket for potet.

Merking av sort og opprinnelse gjelder alle potetvarianter.

Vi har også lansert to nye sorter, Celandine og Serisa som alternativ til importerte spesialpoteter, noe som har vært en suksess. Vi selger Beate og Nansen-poteter i løsvekt i mange butikker.

Alt i alt mener vi dette har vært vellykket og vi ser at antallet potetposer vi selger går mindre ned hos oss enn hos våre konkurrenter.

Import er ingen trussel

Coop ønsker primært å selge norske poteter. Samtidig ser vi at noen av våre kunder ønsker andre potetsorter.

Coop eies av forbrukerne og vi har et ansvar for at våre kunder og medeiere får de produkter og tjenester de ønsker. Derfor tilbyr vi eksempelvis Amadine-poteter, og selvsagt importerte nypoteter i en kort periode på forsommeren når norske poteter ikke er tilgjengelige.

Amadinepoteten utgjør 4 % av totalt potetsalg hos oss og vi har vesentlig lavere importandel på potet enn det øvrige markedet. Påstanden om «gassede franske poteter» framstår spekulativ. Det er samme midler som er godkjent for bruk på potet i Frankrike som i Norge.

Samarbeid er avgjørende

Coop er opptatt av langsiktige samarbeidsavtaler med våre potetprodusenter. I tråd med bransjenormen legges årlige produksjonsplaner med produsentene, som justeres i tråd med markedsutviklingen og ønsker fra produsenten.

Våre pakkerier bruker mye tid og ressurser på kompetanseutvikling og produksjonsplanlegging sammen med produsentene, herunder testing av nye sorter, dyrkingsmetoder, lagring, mv.

Produksjonsplanene er basert på estimater for omsetning. Ser vi at produsert volum eller salget er lavere enn forventet gjennomfører vi markedstiltak for å selge ut tilgjengelig volum.

Coops produsentorganisasjon, Nordgrønt, har en avtale om et markedsføringsbidrag for å sikre omsetningen, noe som er i alles interesse og en vanlig løsning i grøntsektoren.

Det vil alltid være poteter som ikke blir solgt, pga. kvalitetsavvik, skader o.l.

Fra våre produsenter går alle poteter som ikke vurderes til å være spisekvalitet, i henhold til kvalitetsnormen som markedsrådet for potet etablerte for mange titalls år siden, til industriproduksjon.

Oppsummering

Coop skal fortsette å investere i og utvikle potetmarkedet videre, i samarbeid med våre dyktige produsenter. Vi skal legge til rette for innovasjon og produkter som våre kunder ønsker.

© Copyright Heimkunnskap

Sjefen for Yara International, Sven Tore Holsether, sa til BBC at det ikke lenger handler om vi får en global matkrise – men hvor omfattende krisen blir.

Med andre ord må flere mennesker legge seg sultne. Likevel fortsetter dagligvarekjedene på bekostning av norske potetdyrkere å importere poteter vi allerede har produsert.

Derfor sendte Heimkunnskap ukas spørsmål til kommunikasjonssjef, Harald Kristiansen i Coop.

Ukas spørsmål

  1. Hvorfor importerer Coop poteter når norske potetdyrkere har potet på lager?
  2. Forstår Coop at konsekvensen er at norske potetdyrkere taper millioner av kroner?
  3. Hvorfor har Coop begynt å selge «Røde og Gule kokefaste poteter»?
  4. Hvorfor skal potetdyrkere betale et markedsføringsbidrag på 2,73 prosent av omsetning?
  5. Mener Coop ett-års kontrakter er tilfredstillende rammebetingelser?
  6. Potetdyrkere opplever av Coop skroter 40 prosent av matpotetene. Selger Coop disse potetene videre?

Svaret fra Harald Kristiansen.

Coop har felles interesse med potetprodusentene – vi ønsker å selge mest mulig poteter og da aller helst norske poteter.

Dessverre har forbruket av poteter gått betydelig ned i mange år, og det selges nå omtrent halvparten så mye poteter som for 20 år siden.

Potetmarkedet er i endring

For å motvirke nedgangen, har Coop ved hjelp av omfattende kundeinnsikt tatt en rekke grep i potetkategorien.

Vi vet at det blir stadig flere singelhusholdninger og at våre kunder spiser poteter sjeldnere. Videre vet vi at spesielt de yngre kundene er mer opptatt av bruksområdet og kvalitet på poteten enn hvilken sort de kjøper.

Derfor har vi lansert røde og gule kokefaste poteter i mindre forpakning.

Vi har i tillegg sju ulike norske potetsorter i 2 kilos poser (se bilder under) tilgjengelig gjennom året, tydelig merket med potetsort og opprinnelsesland i henhold til merkeregelverket for potet.

Merking av sort og opprinnelse gjelder alle potetvarianter.

Vi har også lansert to nye sorter, Celandine og Serisa som alternativ til importerte spesialpoteter, noe som har vært en suksess. Vi selger Beate og Nansen-poteter i løsvekt i mange butikker.

Alt i alt mener vi dette har vært vellykket og vi ser at antallet potetposer vi selger går mindre ned hos oss enn hos våre konkurrenter.

Import er ingen trussel

Coop ønsker primært å selge norske poteter. Samtidig ser vi at noen av våre kunder ønsker andre potetsorter.

Coop eies av forbrukerne og vi har et ansvar for at våre kunder og medeiere får de produkter og tjenester de ønsker. Derfor tilbyr vi eksempelvis Amadine-poteter, og selvsagt importerte nypoteter i en kort periode på forsommeren når norske poteter ikke er tilgjengelige.

Amadinepoteten utgjør 4 % av totalt potetsalg hos oss og vi har vesentlig lavere importandel på potet enn det øvrige markedet. Påstanden om «gassede franske poteter» framstår spekulativ. Det er samme midler som er godkjent for bruk på potet i Frankrike som i Norge.

Samarbeid er avgjørende

Coop er opptatt av langsiktige samarbeidsavtaler med våre potetprodusenter. I tråd med bransjenormen legges årlige produksjonsplaner med produsentene, som justeres i tråd med markedsutviklingen og ønsker fra produsenten.

Våre pakkerier bruker mye tid og ressurser på kompetanseutvikling og produksjonsplanlegging sammen med produsentene, herunder testing av nye sorter, dyrkingsmetoder, lagring, mv.

Produksjonsplanene er basert på estimater for omsetning. Ser vi at produsert volum eller salget er lavere enn forventet gjennomfører vi markedstiltak for å selge ut tilgjengelig volum.

Coops produsentorganisasjon, Nordgrønt, har en avtale om et markedsføringsbidrag for å sikre omsetningen, noe som er i alles interesse og en vanlig løsning i grøntsektoren.

Det vil alltid være poteter som ikke blir solgt, pga. kvalitetsavvik, skader o.l.

Fra våre produsenter går alle poteter som ikke vurderes til å være spisekvalitet, i henhold til kvalitetsnormen som markedsrådet for potet etablerte for mange titalls år siden, til industriproduksjon.

Oppsummering

Coop skal fortsette å investere i og utvikle potetmarkedet videre, i samarbeid med våre dyktige produsenter. Vi skal legge til rette for innovasjon og produkter som våre kunder ønsker.

© Copyright Heimkunnskap

Få Ukas spørsmål rett i innboksen mandag kl. 9

Ukas innhold

Ukas råvarer

Råvarer i sesong uke 20

Les mer
34k følgere

Uventet resultat!

Les mer