#fisketirsdag
Fifty shades of grey (K2)
5. mai 2025
Foto: Mariann Tveter

Endelig tirsdag!
Jeg ser at det bølger av grått foran disken med sjømatglede hos fiskehandler’n på Meny på Ski Storsenter.
Fifty shades of grey har forstått at 80 blir det nye 60 om de dykker ned i det blå matfatet, og følger rådene for hva som er lurt å spise.
Jeg, som hver tirsdag besøker min egen fiskehandler for å øke min egen beredskapsevne, lar ikke muligheten gå fra meg.
Køen bruker jeg effektivt for å tillegne meg kunnskap om tilberedning av ulike stykningsdeler. Bruk av hele fisken er kompetanse jeg fort kan få nytte av.
For et par måneder siden kunne jeg hake ut torsketunger på beredskapslista.
Torsketunger
-Én kilo torsketunger, sier det eldre ekteparet foran meg i køen
-Steker dere de, spør jeg
-Ja, svarer hun
-Vender du torsketungene først i mel, fortsetter jeg
-Vi panerer de, forteller han
-I stekepanna på sterk varme, spør jeg
-Nei på middels til de blir gyldne og sprø, svarer han
-Husk å tørke tungene godt med tørkepapir først og bruk godt smør, avslutter hun
Spiser ikke torsketunger
Røst er en fantastisk øy langt ut i havgapet i det vakre Norland. Kritthvite strender, krystallklart vann, mennesker som står’n a og tørrfisk kan du oppleve på øya.
Sist jeg besøkte Røst traff jeg en pratsom liten gutt. Stolt fortalte han meg at han endelig var blitt gammel nok til å jobbe.
-Hvor gammel er du, spurte jeg
-Syv år, svarte pjokken
-Hva jobber du med, fortsatte jeg
-Skjærer torsketunger selvfølgelig, svarte guttungen
-Er det godt, spurte jeg
-Vi spiser ikke torsketunger, vi selger dem, avsluttet den kommende kremmeren i Norges nest største eksportindustri
Krevende for torsk
Eksport av norsk sjømat har hatt en eventyrlig vekst. Bare i perioden fra 2020 til 2024 har verdien økt med om lag 70 milliarder kroner.
Det viser hvilken sterk global posisjon sjøamaten vår har.
Av de største artene Norge eksporterer er torsk på andreplass. Selv om 2024 ble preget av kvotekutt, eksporterte vi torsk for 11,7 milliarder kroner.
Kvotekutt på torsk handler om ansvarlig forvaltning av fornybare ressurser.
Sei for torsk
Selv om tilgangen på den viktige torsken reduseres, har sjømatnæringen merkevareplanene klare for å beholde markedsandelene til norsk sjømat i de viktigste markedene for fersk torsk.
Sjømatnæringen, som kjenner mekanismene i markedet godt, bygger merkevaren sei som et godt supplement til torsk, i land som Sverige, Frankrike og Tyskland.
Fiskerinæringen har et tydelig mål med merkevaren. Mer norsk sjømat av høy kvalitet til en voksende verdensbefolkning med mindre påvirkning på miljøet.
Gevinstene står i kø
Det har fifty shades of grey står i kø for gevinstene av det blå kostholdet.
Klar for sjømattrenden?

© Copyright Heimkunnskap
Endelig tirsdag!
Jeg ser at det bølger av grått foran disken med sjømatglede hos fiskehandler’n på Meny på Ski Storsenter.
Fifty shades of grey har forstått at 80 blir det nye 60 om de dykker ned i det blå matfatet, og følger rådene for hva som er lurt å spise.
Jeg, som hver tirsdag besøker min egen fiskehandler for å øke min egen beredskapsevne, lar ikke muligheten gå fra meg.
Køen bruker jeg effektivt for å tillegne meg kunnskap om tilberedning av ulike stykningsdeler. Bruk av hele fisken er kompetanse jeg fort kan få nytte av.
For et par måneder siden kunne jeg hake ut torsketunger på beredskapslista.
Torsketunger
-Én kilo torsketunger, sier det eldre ekteparet foran meg i køen
-Steker dere de, spør jeg
-Ja, svarer hun
-Vender du torsketungene først i mel, fortsetter jeg
-Vi panerer de, forteller han
-I stekepanna på sterk varme, spør jeg
-Nei på middels til de blir gyldne og sprø, svarer han
-Husk å tørke tungene godt med tørkepapir først og bruk godt smør, avslutter hun
Spiser ikke torsketunger
Røst er en fantastisk øy langt ut i havgapet i det vakre Norland. Kritthvite strender, krystallklart vann, mennesker som står’n a og tørrfisk kan du oppleve på øya.
Sist jeg besøkte Røst traff jeg en pratsom liten gutt. Stolt fortalte han meg at han endelig var blitt gammel nok til å jobbe.
-Hvor gammel er du, spurte jeg
-Syv år, svarte pjokken
-Hva jobber du med, fortsatte jeg
-Skjærer torsketunger selvfølgelig, svarte guttungen
-Er det godt, spurte jeg
-Vi spiser ikke torsketunger, vi selger dem, avsluttet den kommende kremmeren i Norges nest største eksportindustri
Krevende for torsk
Eksport av norsk sjømat har hatt en eventyrlig vekst. Bare i perioden fra 2020 til 2024 har verdien økt med om lag 70 milliarder kroner.
Det viser hvilken sterk global posisjon sjøamaten vår har.
Av de største artene Norge eksporterer er torsk på andreplass. Selv om 2024 ble preget av kvotekutt, eksporterte vi torsk for 11,7 milliarder kroner.
Kvotekutt på torsk handler om ansvarlig forvaltning av fornybare ressurser.
Sei for torsk
Selv om tilgangen på den viktige torsken reduseres, har sjømatnæringen merkevareplanene klare for å beholde markedsandelene til norsk sjømat i de viktigste markedene for fersk torsk.
Sjømatnæringen, som kjenner mekanismene i markedet godt, bygger merkevaren sei som et godt supplement til torsk, i land som Sverige, Frankrike og Tyskland.
Fiskerinæringen har et tydelig mål med merkevaren. Mer norsk sjømat av høy kvalitet til en voksende verdensbefolkning med mindre påvirkning på miljøet.
Gevinstene står i kø
Det har fifty shades of grey står i kø for gevinstene av det blå kostholdet.
Klar for sjømattrenden?
