Hva betyr tankbilsjåfør Ivar for melkekvalitet?

Resultatet av en tankbil stappfull av teknologi, og en luktesans med 22 års erfaring, er at lite melk går til spille.

Dato: 23. september 2019

Tekst: Mariann Tveter

I en garasje nord for Lillehammer vrir Ivar Flaa tenningsnøkkelen om på den 13 tonn tunge tankbilen. På computeren bak i pumperommet, som kommuniserer med meieriet over 4G-nettet, er ruta ferdig plottet.

Klokka har så vidt passert seks. Gradestokken har sneket seg over null, og i det gryende lyset retter Euro 6-motoren nesa nordover.

Melkerute 1106 på tankbil nummer 1035 starter i Øyer, før den krysser Gudbrandsdalslågen ved Tretten, og fortsetter videre vestsida sørover til Fåberg.

-Rutenummeret henger igjen fra det gamle fellesmeieriet på Lillehammer, forteller Ivar. Det var der jeg ble ansatt for 22 år siden, men det gikk ikke mer enn ett år før meieriet på Lillehammer ble lagt ned, og tankbiltransporten ble lagt ut på anbud, tilføyer han. 

Rutinert manøvrerer Ivar tankbilen mellom gårdene som klamrer seg fast til dalsiden. Med millimeterpresisjon rygger han inn mot melkerommet, og åpner luken til pumperommet.

Computeren, som sjåførene bare kaller Tarp, er utviklet av det danske firmaet Poul Tarp AS. 

Via GPS henter softwareløsningen datainformasjon fra meieriet. På skjermen vises gårdens innehaver av melkekvote, og antall liter melk Ivar kan forvente skal pumpes fra gårdstanken.

Ivar finner frem olabegeret. Et analysebeger som plasseres i tilknytning til pumpa, og som automatisk fylles med melk. Hver melkeprøve tas med til meieriet for analyse.

Ivar åpner lokket på toppen av gårdstanken, og lukter på melka. Han har nese for hvordan frisk melk skal lukte. To ganger i året må han bestå både smaks- og luktetest.

Store verdier står på spill, om melk av dårlig kvalitet blir pumpet inn på en av de fire tankene på bilen. Temperaturen på melka er også avgjørende for kvaliteten.

Gårdstanken er derfor konstruert for raskt å kjøle ned kroppstemperert melk fra kua til under 10 grader. Etter at melka er ferdig pumpet fra tank til tank, er det melkebilsjåførens ansvar å rengjøre gårdstanken. De fleste tankene har eget rengjøringsprogram som Ivar setter i gang, men noen må fortsatt spyles for hånd.

Tarp skriver ut id-merke til olabegeret, og kvittering på tømming til melkebonden. Ivar fester kvitteringen på spikeren i melkerommet og ruller inn slangen.

Neste stopp på melkeruta er Hornsjø. Tankbilen snirkler seg gjennom hårnålssvingene opp mot fjellet. Innover vidda skimtes sola i horisonten, og fjellet bades i høstfarger.

– Nice view from the office, konstaterer Ivar.

Fra midten av juni til slutten av september, bor Anne og Asbjørn Lie på Hornsjøsetra med kyr, sau, hund og katt. Budeia Anne driver også kafé på setra med egen bevilling, mens en av drivkreftene til Asbjørn er å holde utmarksbeitet i hevd.

Han praktiserer både stripebeiting og beiterotasjon. Det betyr at Asbjørn flytter kyrne når beitet har oppnådd et passe trykk, noe forskning viser har stor effekt på binding av karbon i jord. Sesongen på setra går mot slutten, og det er siste uke med melkehenting. Snart tar Anne og Asbjørn med seg stort og smått, og flytter tilbake til gården nede i bygda.  

Nedover fra fjellet avlaster Ivar bremsene i de bratte partiene. Han forteller at dette er den sjette lastebilen han kjører siden Torpa Bilruter tok over transporten fra Lillehammer meieri. Denne har en Euro-6 dieselmotor, som katalyserer NOx til det ufarlige stoffet N2.

– Utslippene er redusert med 98%, understreker Ivar. 

Halvveis i melkeruta, svinger Ivar inn på gården Nordjordet i Midtbygda i Øyer. Maren Sveipe Wedum er 29 år og har 29 kyr.

Hun tok over gården etter foreldrene i 2018. Planen var at Maren skulle støtte seg på farens kunnskap og erfaring i en overgangsfase, men året etter at Maren overtok gården, gikk faren bort etter sykdom. Læringskurven ble bratt.

I dag driver ungjenta samdrift 80/20 i eget fjøs med en annen melkebonde. Det betyr at Maren har fri en kveld i uka og hver tredje helg. Hun har funnet plassen sin og trives som bonde, og i dag kan Maren leve av gården. 

Før tankbilen svinger ut av tunet hos Maren finner Ivar frem termosen med kaffe, og tar seg en skive. Da lågen krysses ved Tretten har Ivar fortært kaffen og forteller om kollegaen Bjørn han har delt tankbil med siden 1998. 

På et av de siste stoppestedene på ruta, møtes landbruk og hitech. Løsdriftsfjøset hos Erik Weum på Fåberg er helautomatisert.

En aktivitetsmåler i kuas halsbånd kommuniserer kontinuerlig med en sentral. Kua har fri adgang til beite, om det er mer enn to timer til neste melking. Er det kortere tid igjen, sluses hun gjennom en annen port inn i fjøset til melkeroboten.

Når kua er brunstig, varsles veterinæren automatisk via en melding på mobilen, om at det er tid for inseminering. Avlsplanen indikerer hvilken semin fra Genos oksekatalog som velges. 

Siste stopp er meieriet på Frya. 21 gårder på rute 1106 har fått tømt gårdstanken for melk. 13 011 liter melk er fordelt på fire kamre på bil 1035.

Før Ivar kan pumpe melka fra melkebilens tanker over i meieriet sine, må han ta et sett prøver. Holder melka meieriets strenge kvalitetskrav? Får Ivar levert melka? Følg med mandag 30. september!

© Copyright Heimkunnskap

I en garasje nord for Lillehammer vrir Ivar Flaa tenningsnøkkelen om på den 13 tonn tunge tankbilen. På computeren bak i pumperommet, som kommuniserer med meieriet over 4G-nettet, er ruta ferdig plottet.

Klokka har så vidt passert seks. Gradestokken har sneket seg over null, og i det gryende lyset retter Euro 6-motoren nesa nordover.

Melkerute 1106 på tankbil nummer 1035 starter i Øyer, før den krysser Gudbrandsdalslågen ved Tretten, og fortsetter videre vestsida sørover til Fåberg.

-Rutenummeret henger igjen fra det gamle fellesmeieriet på Lillehammer, forteller Ivar. Det var der jeg ble ansatt for 22 år siden, men det gikk ikke mer enn ett år før meieriet på Lillehammer ble lagt ned, og tankbiltransporten ble lagt ut på anbud, tilføyer han. 

Rutinert manøvrerer Ivar tankbilen mellom gårdene som klamrer seg fast til dalsiden. Med millimeterpresisjon rygger han inn mot melkerommet, og åpner luken til pumperommet.

Computeren, som sjåførene bare kaller Tarp, er utviklet av det danske firmaet Poul Tarp AS. 

Via GPS henter softwareløsningen datainformasjon fra meieriet. På skjermen vises gårdens innehaver av melkekvote, og antall liter melk Ivar kan forvente skal pumpes fra gårdstanken.

Ivar finner frem olabegeret. Et analysebeger som plasseres i tilknytning til pumpa, og som automatisk fylles med melk. Hver melkeprøve tas med til meieriet for analyse.

Ivar åpner lokket på toppen av gårdstanken, og lukter på melka. Han har nese for hvordan frisk melk skal lukte. To ganger i året må han bestå både smaks- og luktetest.

Store verdier står på spill, om melk av dårlig kvalitet blir pumpet inn på en av de fire tankene på bilen. Temperaturen på melka er også avgjørende for kvaliteten.

Gårdstanken er derfor konstruert for raskt å kjøle ned kroppstemperert melk fra kua til under 10 grader. Etter at melka er ferdig pumpet fra tank til tank, er det melkebilsjåførens ansvar å rengjøre gårdstanken. De fleste tankene har eget rengjøringsprogram som Ivar setter i gang, men noen må fortsatt spyles for hånd.

Tarp skriver ut id-merke til olabegeret, og kvittering på tømming til melkebonden. Ivar fester kvitteringen på spikeren i melkerommet og ruller inn slangen.

Neste stopp på melkeruta er Hornsjø. Tankbilen snirkler seg gjennom hårnålssvingene opp mot fjellet. Innover vidda skimtes sola i horisonten, og fjellet bades i høstfarger.

– Nice view from the office, konstaterer Ivar.

Fra midten av juni til slutten av september, bor Anne og Asbjørn Lie på Hornsjøsetra med kyr, sau, hund og katt. Budeia Anne driver også kafé på setra med egen bevilling, mens en av drivkreftene til Asbjørn er å holde utmarksbeitet i hevd.

Han praktiserer både stripebeiting og beiterotasjon. Det betyr at Asbjørn flytter kyrne når beitet har oppnådd et passe trykk, noe forskning viser har stor effekt på binding av karbon i jord. Sesongen på setra går mot slutten, og det er siste uke med melkehenting. Snart tar Anne og Asbjørn med seg stort og smått, og flytter tilbake til gården nede i bygda.  

Nedover fra fjellet avlaster Ivar bremsene i de bratte partiene. Han forteller at dette er den sjette lastebilen han kjører siden Torpa Bilruter tok over transporten fra Lillehammer meieri. Denne har en Euro-6 dieselmotor, som katalyserer NOx til det ufarlige stoffet N2.

– Utslippene er redusert med 98%, understreker Ivar. 

Halvveis i melkeruta, svinger Ivar inn på gården Nordjordet i Midtbygda i Øyer. Maren Sveipe Wedum er 29 år og har 29 kyr.

Hun tok over gården etter foreldrene i 2018. Planen var at Maren skulle støtte seg på farens kunnskap og erfaring i en overgangsfase, men året etter at Maren overtok gården, gikk faren bort etter sykdom. Læringskurven ble bratt.

I dag driver ungjenta samdrift 80/20 i eget fjøs med en annen melkebonde. Det betyr at Maren har fri en kveld i uka og hver tredje helg. Hun har funnet plassen sin og trives som bonde, og i dag kan Maren leve av gården. 

Før tankbilen svinger ut av tunet hos Maren finner Ivar frem termosen med kaffe, og tar seg en skive. Da lågen krysses ved Tretten har Ivar fortært kaffen og forteller om kollegaen Bjørn han har delt tankbil med siden 1998. 

På et av de siste stoppestedene på ruta, møtes landbruk og hitech. Løsdriftsfjøset hos Erik Weum på Fåberg er helautomatisert.

En aktivitetsmåler i kuas halsbånd kommuniserer kontinuerlig med en sentral. Kua har fri adgang til beite, om det er mer enn to timer til neste melking. Er det kortere tid igjen, sluses hun gjennom en annen port inn i fjøset til melkeroboten.

Når kua er brunstig, varsles veterinæren automatisk via en melding på mobilen, om at det er tid for inseminering. Avlsplanen indikerer hvilken semin fra Genos oksekatalog som velges. 

Siste stopp er meieriet på Frya. 21 gårder på rute 1106 har fått tømt gårdstanken for melk. 13 011 liter melk er fordelt på fire kamre på bil 1035.

Før Ivar kan pumpe melka fra melkebilens tanker over i meieriet sine, må han ta et sett prøver. Holder melka meieriets strenge kvalitetskrav? Får Ivar levert melka? Følg med mandag 30. september!

© Copyright Heimkunnskap

Få Takk for Maten! rett i innboksen mandag kl. 9

Ukas innhold

Ukas råvarer

Ukas norske råvarer i sesong

Les mer
Ukas spørsmål

Coop svarer på ukas spørsmål!

Les mer
34k følgere

Uventet resultat!

Les mer