Vil Ivar få levert 13 011 liter melk?

Fra 20 gårder på melkerute 1106, skal Ivar levere melka til meieriet. Men før tankbilsjåføren kan pumpe fra tank til tank, må lassprøvene godkjennes.

Dato: 30. september 2019

Tekst: Mariann Tveter

Vernebrillene ligger klare på konsollen, når Ivar manøvrerer tankbilen inn i hallen i mottak nummer tre på Frya. Melk fra rute 1106 er suppleringsmelk til meieriene i Brumunddal eller på Frya.

Denne fredagsettermiddagen er det Frya som har suppleringsbehovet. Ivar tar på seg vernebrillene, finner frem et olabeger, og klatrer rutinert opp på stigbrettet langs tanken på bilen.

Han åpner lukene på alle de fire kamrene. Med en sugeflaske tas prøver av melka, og Ivar fyller analysebegeret. 

Lassprøver

Et minilaboratorium ligger vegg i vegg med hallen. Her gjennomfører tankbilsjåførene lassprøvene. En lassprøve er et sett av tre tester som melka må gjennom, før den godkjennes og pumpes over i en av meieriets 80 000-liters tanker.

Den første testen er en minipasteurisering. Ivar fyller et reagensrør med melk fra olabegeret. Melka varmes opp til 72 grader celsius i 15 sekunder. Varmebehandlingen dreper uønskede mikroorganismer som kan forårsake sykdom eller forringe melka.

Kaldt, rennende vann kjøler melka raskt ned igjen, og Ivar smaker erfarent, og godkjenner. Han har en lukt- og smakssans som gjennom 22 år er trent til å gjenkjenne smaken av kvalitetsmelk.

Neste test er bactocount-testen som analyserer og teller enkeltbakterier i melka. Tilslutt gjenstår snap-testen som tester om melka er fri for antibiotika.

Strengt regulert marked

-Melk er et strengt regulert marked, fra ku til kartong, forteller Ivar. Selv om Norge ligger i verdenstoppen med friske dyr og lite bruk av antibiotika, kan ei ku likevel bli syk og ha behov for behandling.

Å følge reglene for tilbakeholdelsesfrist på melk fra kyr som er medisinert, er melkebondens ansvar, opplyser Ivar.

Godkjent

Resultatet fra testene blir godkjent. Ivar loggfører rute 1106, bil 1015, klokkeslett 15:33, meieri Frya, antall liter 13011, bacto ok, snaptest negativ, smak ok, og at temperaturen på olabegerene fra 20 gårder har vært stabil på 2,6 grader.

Han signerer Ivar Flaa, ringer inn til vakthavende på meieriet og får oppgitt tank nummer 16.  

Et dataprogram styrer både overføring av melk, og innvendig vask av tankbil etter tømming. Ivar logger seg inn og legger inn rute 1106, bil 1015, tanknummer 16, og suppleringsmelk.

Han går ut i hallen. Åpner lukene på tankbilen på gløtt, og kobler meieriets slange på ventilen i pumperommet.

-Kapasiteten på meieriets pumpe er på 30 000 liter i timen. Da kan det fort oppstå vakum, om ikke lukene er åpnet, forklarer Ivar.

Han går inn igjen og klikker; klar for tapping i dataprogrammet. Tankbilen tømmes. Mens tømming pågår skriver computer Tarp i pumperommet ut revisjonsliste til meieriet.

Kvittering fra leverandørene av melk på rute 1106. Olabegerne og lassprøvebegeret får hver sin QR-kode, før de settes på kjøl til meierianalyse. 

Etterlater ikke en dråpe

Når bilen er tømt for 13 011 liter melk kobler Ivar på slanger for å forberede til vask. Han klikker vask på dataprogrammet, og ulike ventiler på tankbilen åpner seg.

Tankene på bilen blir vasket innvendig med syre, lut, og varmtvann som holder opptil 90 grader. Fersk melk kan kan skape grobunn for bakterier, derfor er det ikke en dråpe melk igjen av dagens melk i tanken etter vasken. Ivar finner frem vaskekosten fra et av bilens oppbevaringsrom, og vasker bilen grundig utvendig med såpe og vann.

Dataprogrammet viser godkjent vaskekvittering av innvendig tank. 

© Copyright Heimkunnskap

Vernebrillene ligger klare på konsollen, når Ivar manøvrerer tankbilen inn i hallen i mottak nummer tre på Frya. Melk fra rute 1106 er suppleringsmelk til meieriene i Brumunddal eller på Frya.

Denne fredagsettermiddagen er det Frya som har suppleringsbehovet. Ivar tar på seg vernebrillene, finner frem et olabeger, og klatrer rutinert opp på stigbrettet langs tanken på bilen.

Han åpner lukene på alle de fire kamrene. Med en sugeflaske tas prøver av melka, og Ivar fyller analysebegeret. 

Lassprøver

Et minilaboratorium ligger vegg i vegg med hallen. Her gjennomfører tankbilsjåførene lassprøvene. En lassprøve er et sett av tre tester som melka må gjennom, før den godkjennes og pumpes over i en av meieriets 80 000-liters tanker.

Den første testen er en minipasteurisering. Ivar fyller et reagensrør med melk fra olabegeret. Melka varmes opp til 72 grader celsius i 15 sekunder. Varmebehandlingen dreper uønskede mikroorganismer som kan forårsake sykdom eller forringe melka.

Kaldt, rennende vann kjøler melka raskt ned igjen, og Ivar smaker erfarent, og godkjenner. Han har en lukt- og smakssans som gjennom 22 år er trent til å gjenkjenne smaken av kvalitetsmelk.

Neste test er bactocount-testen som analyserer og teller enkeltbakterier i melka. Tilslutt gjenstår snap-testen som tester om melka er fri for antibiotika.

Strengt regulert marked

-Melk er et strengt regulert marked, fra ku til kartong, forteller Ivar. Selv om Norge ligger i verdenstoppen med friske dyr og lite bruk av antibiotika, kan ei ku likevel bli syk og ha behov for behandling.

Å følge reglene for tilbakeholdelsesfrist på melk fra kyr som er medisinert, er melkebondens ansvar, opplyser Ivar.

Godkjent

Resultatet fra testene blir godkjent. Ivar loggfører rute 1106, bil 1015, klokkeslett 15:33, meieri Frya, antall liter 13011, bacto ok, snaptest negativ, smak ok, og at temperaturen på olabegerene fra 20 gårder har vært stabil på 2,6 grader.

Han signerer Ivar Flaa, ringer inn til vakthavende på meieriet og får oppgitt tank nummer 16.  

Et dataprogram styrer både overføring av melk, og innvendig vask av tankbil etter tømming. Ivar logger seg inn og legger inn rute 1106, bil 1015, tanknummer 16, og suppleringsmelk.

Han går ut i hallen. Åpner lukene på tankbilen på gløtt, og kobler meieriets slange på ventilen i pumperommet.

-Kapasiteten på meieriets pumpe er på 30 000 liter i timen. Da kan det fort oppstå vakum, om ikke lukene er åpnet, forklarer Ivar.

Han går inn igjen og klikker; klar for tapping i dataprogrammet. Tankbilen tømmes. Mens tømming pågår skriver computer Tarp i pumperommet ut revisjonsliste til meieriet.

Kvittering fra leverandørene av melk på rute 1106. Olabegerne og lassprøvebegeret får hver sin QR-kode, før de settes på kjøl til meierianalyse. 

Etterlater ikke en dråpe

Når bilen er tømt for 13 011 liter melk kobler Ivar på slanger for å forberede til vask. Han klikker vask på dataprogrammet, og ulike ventiler på tankbilen åpner seg.

Tankene på bilen blir vasket innvendig med syre, lut, og varmtvann som holder opptil 90 grader. Fersk melk kan kan skape grobunn for bakterier, derfor er det ikke en dråpe melk igjen av dagens melk i tanken etter vasken. Ivar finner frem vaskekosten fra et av bilens oppbevaringsrom, og vasker bilen grundig utvendig med såpe og vann.

Dataprogrammet viser godkjent vaskekvittering av innvendig tank. 

© Copyright Heimkunnskap

Få Takk for Maten! rett i innboksen mandag kl. 9

Ukas innhold

Ukas råvarer

Ukas norske råvarer i sesong

Les mer
Ukas spørsmål

Coop svarer på ukas spørsmål!

Les mer
34k følgere

Uventet resultat!

Les mer