Utvikling

Vi utvikler skreddersydde, tverrfaglige og temabaserte undervisningspakker for grunnskolens klassetrinn 2. – 7.

I et pilotprosjekt på Tynset våren 2022 erfarte vi at et utradisjonelt samarbeid ga elevene evne til å forstå sammenhenger.

Pilotprosjektet

– Hvorfor er det poteter i butikken fra Hellas når det fremdeles er mandelpoteter på lager i Østerdalen? spurte femteklassingene på Tynset barneskole.

Lærer Marianne B. Negaard tok bærekraft i praksis inn i klasserommet.

Et samarbeid mellom næringsliv og skole ble etablert. Heimkunnskaps-metoden ga femteklassingene evne til å forstå sammenhenger.

Metoden gjorde 10-åringene i stand til å skrive kildekritiske og faktabaserte leserinnlegg i lokalavisen om poteten sin rolle til lønnsomhet, klimautslipp og beredskap.

Oppsiktsvekkende resultat

Resultatet var at etterspørselen etter mandelpotet fra lokalbefolkningen økte.

Helt i tråd med Utdanningsdirektoratet (Udir) sine krav til skolene om temabasert, tverrfaglig undervisning, utviklet vi en skreddersydd undervisningspakke høsten 2022 etter samme metode.

Skoleåret 2022/23 gjennomførte vi undervisningspakken i sjetteklasse på Tynset barneskole med fremragende resultater.

«Potet-klassen» har blitt et begrep i lokalsamfunnet på Tynset. Klassen har skapt engasjement fra enkeltmennesker og næringsliv lokalt og nasjonalt.

VÅRT UNIKE

konsept

Vi møter fremtidens utfordringer med Heimkunnskaps-metoden, og utvikler skreddersydde, tverrfaglige og temabaserte undervisningspakker til grunnskolens klassetrinn 2. – 7.

Våre undervisningspakkene er helt i tråd med de komplekse kravene fra Utdanningsdirektoratet (Udir).

KOMPLEKS

utfordring

UDIR krever at grunnskolene underviser tverrfaglig i følgende temaer:

  • Livsmestring og folkehelse
  • Medborgerskap og demokrati
  • Bærekraftig utvikling

I tillegg krever Udir at temaene tar utgangspunkt i en aktuell samfunnsutfordring, som kan skape engasjement og innsats, fra enkeltmenneske og lokalsamfunn nasjonalt og globalt.

Kravene fra Udir er komplekse. Forskning viser også at mange skoler ønsker å undervise mer tverrfaglig, men av ulike årsaker ikke innfrir kravene.

Heimkunnskaps-metoden griper tak i den aktuelle samfunnsutfordringen. Deretter skreddersyr vi undervisning i tråd med Udir sine krav.

SKREDDERSYDD

undervisningspakke

Hvorfor skal vi spise mer fisk?

Norge er verdens niende største fiskerinasjon med verdens nest lengste kystlinje.

Hvordan kan norsk sjømat bli en del av løsningen på dagens utfordringer innen kosthold, klima og beredskap?

Hodet over vann

I undervisningspakken «Hodet over vann» utvikler vi skreddersydd kunnskap for grunnskolens klassetrinn 2. – 7.

«Hodet over vann» skaper kunnskap og stolthet om:

  • Fiskerinasjonen Norge
  • Norges unike kombinasjon
    • Kvalitet
    • Forvaltning
    • Bærekraft
  • Fiskearter og fangstmetoder
  • Sjømatens klimaavtrykk
  • Kosthold og ernæring

SKREDDERSYDD

undervisningspakke

Hvorfor skal vi investere i folkehelsa?

I møte med verdens største helsetrussel - antibiotikaresistente bakterier - har den norske folkehelsa fremdeles et unikt fortrinn.

Skal vi unngå katastrofale følger av antibiotikaresistens må vitenskapen, leger, farmasien, næringsliv, politikere, kommuner, skoler, matprodusenter og det norske folk sammen investere i kunnskap og forebygging.

Kampen for folkehelsa

I undervisningspakken «Kampen for folkehelsa» utvikler vi skreddersydd kunnskap for grunnskolens klassetrinn 5. – 7.

«Kampen for folkehelsa» skaper evne til å forstå sammenhenger om:

  • Bruken av antibiotika og utviklingen av resistente bakterier i humanmedisin og matproduksjon

Undervisningspakken «Kampen for folkehelsa» inneholder:

  • Skreddersydd, tverrfaglig og temabasert undervisning
  • Boka: Antibiotika. Helt og antihelt
  • Illustrert sakprosa